1. A közbiztonság és A BŰNMEGELŐZÉS FOGALMA, CÉLJA, JELENTŐSÉGE 1.1. A közbiztonság és a bűnmegelőzés fogalmának összefüggései A bűnmegelőzés definícióját sokan és sokféleképpen határozzák meg. Ennek oka, hogy a közbiztonság fogalma sem tisztázott igazán. Ez azt jelenti, hogy a közbiztonság fogalmának meghatározása nélkül a bűnmegelőzés fogalma sem tisztázható. A közbiztonság nem más, mint amit a szó jelent: a „köz” biztonsága, vagyis az állampolgárok mindenkori közbiztonság-érzete, amely általában szubjektív, ugyanakkor ezt a szubjektivitást jellemzően a különböző – a közbiztonságérzetet befolyásoló - objektív események és állapotok határozzák meg. A bűnmegelőzés fogalma tehát semmiképpen nem vonatkoztatható el a közbiztonság fogalmától. 1.1.1. A közbiztonság-érzet meghatározó tényezői Az egyén közbiztonság-érzetét befolyásoló tényezők négy csoportba oszthatók: 1.1.1.1. Bűnügyi és közlekedési tényezők - a szűkebb és tágabb lakóhelyén történt – lakosság-közeli - bűncselekményszám alakulása, valamint a bűncselekmények „minősége”, - a közvetlen lakóhelyén, valamint az egyén által a legtöbbet használt útvonalak közlekedési állapota, Tapasztalatok szerint a lakosság „közbiztonsági hangulatát” a legjobban az emberölés, a betöréses lopás, a jármű önkényes elvitele (továbbiakban gépkocsi-lopás), a gépkocsi-feltörés, vagyis az egyént és az egyén tulajdonát fenyegető cselekmények befolyásolják. Ezeket a cselekményeket nevezzük „lakosság-közeli” cselekményeknek. Természetesen van több ilyen bűncselekményi tényállás is, de – szerencsére – ezek száma nem releváns (szemérem elleni cselekmények, testi sértés stb.) A bűncselekmények minősége és száma alapvetően befolyásolja a közbiztonság-érzetet. Minél több lakosság-közeli bűncselekmény történik, annál rosszabb a közérzet. (Ha egy területen gyakori az útonállásszerű, fegyveres rablás, ráadásul többségük közterületen történik, akkor az azon a területen élők nem érzik biztonságban magukat, még akkor sem, ha nem őket érte a támadás. Ugyanez igaz a betörésekre is.) Érdekes módon a közbiztonság-érzetet befolyásoló tényező a közlekedési helyzet, illetve a közlekedési morál alakulása, a balesetek számának alakulása, a parkolás rendje is. Különösen érdekes, hogy ahol egyébként kevés bűncselekmény történik, ott a közlekedéssel és a parkolással kapcsolatos problémák határozzák meg elsősorban az egyén közbiztonság-érzetét. 1.1.1.2. Közterületek rendjével kapcsolatos tényezők - a közvetlen lakóhelyén és a munkahelye körül a közvilágítás állapota, - a közvetlen környezetében tapasztalt köztisztasági helyzet.
A közvilágítás állapota az állampolgárok szempontjából nagyon fontos összetevője a lokális közbiztonságnak. Ahol ugyanis nincs megfelelő világítás, ott fokozottabban érzik veszélyben testi épségüket és a közterületen elhelyezett vagyontárgyaikat. 1.1.1.3. A humán kapcsolatokkal és a humán-kommunikációval kapcsolatos tényezők - az egyén és a rendőrök egymáshoz való viszonya. - a rendőri jelenlét a közterületeken - a rendőri reagálóképesség minősége - a különböző bűncselekményekkel kapcsolatos rendőrségi és sajtó-kommunikáció milyensége,
Bármilyen jó is lehet a közbiztonság egy területen, ha a lakosság és a rendőrség, illetve az egyén és az egyes rendőrök között, az ügyintézés hosszadalmassága és lélektelensége, a modorbeli problémák, az empátia hiánya miatt bizalmi problémák vetődnek fel. Ebben az esetben ugyanis a rendőr, a rendőrség elveszti a legnagyobb szövetségesét: a lakosságot. Ez természetesen visszahat, és lehet, hogy az átlagosnál kevesebb a bűncselekmény, az átlagosnál jobbak a közterületi viszonyok, a polgár mégsem érzi magát biztonságban. 1.1.1.4. Az igazságszolgáltatással kapcsolatos tényező A közbiztonság-érzet függ attól is, hogy a bűncselekmény elkövetője a cselekmény súlyának megfelelő, és lehetőleg gyors büntetést kapjon, vagyis a polgár elvárja az igazságszolgáltatástól a hatékonyságot. (Érdekes megfigyelni, hogy ha nincs meg egy ügyben a tettes, az kevésbé rontja a közbiztonság-érzetet, mint az, ha megvan, de a büntetés éveket késik, vagy az ítélet rendszeresen a törvény által kiszabott minimumhoz közelít) Nem lehet elmenni a „kis ügyek” mellett sem. Fontos, mert közbiztonság-érzetet befolyásoló tényező, hogy a köztisztasági, környezetszennyezési, köznyugalmat zavaró csendháborítási stb. szabálysértések se maradjanak szankcionálás nélkül. Az önkormányzatoknak „saját” szabálysértési hatóságra van szükségük! 1.1.1.5. Következtetések
A fentiekből levonható néhány sarkalatos következtetés. Ezek közül a leglényegesebb és a legszembetűnőbb, hogy: a polgárok közbiztonság-érzetét nemcsak a rendőrség jó vagy kevésbé jó munkája befolyásolja. Ebből következik, hogy a közbiztonság megteremtésében, szinten-tartásában is csak ennek függvényében vizsgálhatók a rendőri és az önkormányzati feladatok. 1.2. A bűnmegelőzés feladata és célja A cél, hogy, egy adott településen az optimálishoz közelítsen a közbiztonsági helyzet, vagyis a lehető legkevesebb – főleg lakosság közeli – bűncselekmény, és kiemelt szabálysértés történjen, s ezzel egy-időben növekedjen a felderített ügyek száma, csökkenjen az áldozattá válás esélye, növekedjék a lakosság biztonságérzete. 1.2.1.1. Az elemzés – értékelés mint a hatékony bűnmegelőzés alapja Az elemzésnek és az ezt követő értékelésnek meghatározó jelentősége van a bűncselekmények megelőzésében. Segítségével meghatározható a tevékenység iránya és a prioritások. A jól elkészített értékelésből kiderülnek, és ezáltal meghatározhatók egy adott településre vonatkozó bűnmegelőzési feladatok, akár településrészre, bűncselekménytípusra, napra, napszakra, sőt sértetti réteg- nem- és korspecifikusan is. (Pl.: nincs sok értelme rendőrt, polgárőrt küldeni olyan területre, ahol nem várható bűncselekmény, vagy nincs értelme, olyan helyen a gépkocsik védelméről beszélni, ahonnan nem lopnak autót stb.) 1.2.1.4. A bűnmegelőzés hatása a rendőri munka színvonalára és a közbiztonságra A jól szervezett, a súlypontokat optimálisan meghatározó, széles szakmai és társadalmi erőket megmozgató bűnmegelőzési munka nagymértékben teheti hatékonyabbá, minőségileg jobbá a rendőrség alapfeladatainak ellátását, hiszen ha csak statisztikailag vizsgáljuk a kérdést, könnyen belátható, hogy ha kevesebb a bűncselekmény, vagyis kevesebb cselekmény vár felderítésre, akkor az ugyanolyan szakmai kvalitásokkal rendelkező rendőri szakemberek, ugyanannyi idő alatt – arányaiban – több bűncselekményt tudnak felderíteni. Megfordítva: egy nyomozó, egy adott idő alatt csak egy adott mennyiségű bűncselekményt képes feldolgozni, és eredményesen befejezni. Ha erre az adott időre kevesebb bűncselekmény jut, akkor ennek arányában nagyobb a felderítés százalékos aránya. A fentiekből következik az a tény is, hogy, ha arányosan több bűncselekményt derítenek fel, akkor relatíve és nominálisan is nő a bűnöző lebukásának veszélye, vagyis a bűncselekményeket elkövetők körében „veszélyes területnek” minősül a környezet. Úgy is fogalmazhatnánk, hogy ebben az esetben nem a polgár biztonságérzete csökken, hanem a bűnözőé, és ez tovább csökkenti a bűncselekmények számát az adott területen, településen. Mindez együtt jó eséllyel vonja maga után az adott terület, település lakóinak pozitív közbiztonság-ítéletét, vagyis elmondható a településről, hogy közbiztonsága jó. 1. 3. A bűnmegelőzés társadalmasításából adódó feladatok Kijelenthető, hogy a hatékony bűnmegelőzés alapvetően társadalmi feladat, de ez nem azt jelenti, hogy a rendőrség nélkül működőképes lehet. Ennek oka – többek között -, hogy a rendőrségnek van igazi rálátása a település közbiztonsági helyzetére, bűnügyi fertőzöttségére, a jellemző bűncselekménytípusokra, módszerekre, elkövetői körökre, továbbá ugyanilyen rálátása van a közlekedés helyzetére is. Röviden: a település rendőrsége az, amely meg tudja határozni a megelőzés irányát, és az adott területen a módszerét is, valamint a rendőrség tudja a kellő információkkal ellátni a lakosságot és az önkormányzatot is. Ez azt jelenti, hogy a rendőrségnek katalizátorként kell működnie. 1.3.1. A megelőzést szolgáló információk
A bűnmegelőzés társadalmasítását, vagyis a lakosság bevonását a bűncselekmények megelőzésébe, akkor lehet elősegíteni, ha a településen élő lakosság a megfelelő információk birtokában van. Feladata tehát a rendőrségnek, és az önkormányzatnak, alapvetően a képviselőknek, hogy ezeket az információkat eljuttassák a lakossághoz. Ezek az alapinformációk a következők: - bűnügyi és közbiztonsági helyzet rendszeres értékelése, a bűncselekmények alakulása, - a bűnügyi fertőzöttség alakulása a település körzeteiben, hely, módszer – és bűncselekménytípus-specifikusan és értékközléssel kiértékelve, - a baleseti helyzet, és a közlekedés neuralgikus pontjai, - kiemelt szabálysértések, területenkénti megoszlása Az áldozattá válás megelőzéséhez, valamint az értékarányos vagyonvédelmi szemlélet kialakításához: - a helyes sértetti magatartásformák terjesztése,(konkrét példákon keresztül) - az elektronikus és mechanikus vagyonvédelmi eszközök ismertetése, A társadalmi bűnmegelőzési módszerek elterjesztéséhez: - a polgárőrség jelentősége, - a Szomszédok Egymásért Mozgalom jelentősége. 1.3.2. Az információ közlésére és közvetítésére szolgáló lehetőségek Az információkat nem elég összegyűjteni, feldolgozni, azoknak el kell jutniuk a megfelelő célcsoporthoz. Ennek érdekében ki kell használni minden lehetséges és törvényes eszközt. A média - az országos írott és elektronikus média, - a helyi újságok, rádiók, televíziók - az Internet. A helyi lehetőségek - önkormányzati képviselőkön keresztül, - lakossági fórumokon, társasházi közgyűléseken, - a társadalmi szervezeteken keresztül - bűnmegelőzési-és közbiztonsági szolgáltató és információs központ működtetésével 1.4. Összefoglalás A fentiek alapján meghatározható a bűnmegelőzés fogalma: A bűnmegelőzés külső – rendészeti és társadalmi - beavatkozás annak érdekében, hogy általában és/vagy egy lokális területen belül, csökkenjen a lakosság-közeli bűncselekmények és kiemelt szabálysértések száma, javuljon a közlekedés biztonsága, legyen elfogadható a közterületek rendje, csökkenjen az áldozattá-válás veszélye, valamint növekedjék az állampolgárok biztonságérzete, ugyanakkor emelkedjék a felderített bűncselekmények száma.
Meghatározható a bűnmegelőzés célja: - a lebukás veszélyének növelése, - az élet- a testi épség- és a vagyonvédelmi tudatformálás, - a helytelen sértetti magatartásformák feltárása és azok lehetőség szerinti korrigálása. (Ideértve a közlekedés, és a köztisztaság fogalmát is.) Megállapítható, hogy a hatékony bűnmegelőzés nem képzelhető el: - az adott település, és/vagy településrész bűnügyi, közlekedési, szabálysértési helyzetének, fertőzöttségének folyamatos elemzése és értékelése nélkül, - az adott település és/vagy településrész lakóival, hivatalos és társadalmi szervezeteivel történő együttműködés nélkül, - a média segítsége nélkül. A bűnmegelőzés, mint a közbiztonság megteremtésének alapja A kerület elfogadható közbiztonsági helyzete csak és kizárólag a hatékony és minden érintett által összehangolt megelőzési munkával érhető el. E megelőzési munkának ki kell terjednie minden olyan területre, amely befolyásolja a kerület lakóinak közbiztonság-érzetét. A közbiztonságot (közbiztonság-érzetet) legjobban befolyásoló tényezői között a legalapvetőbbek: - a kerület bűnügyi és közlekedés-biztonsági helyzete, - a közterületek rendje és tisztasága, - a tűzvédelem, - a katasztrófavédelmi felkészülés helyzete. Ezen összetevők közül a legfontosabb a kerület bűnügyi és közlekedés-biztonsági helyzete, hiszen – szerencsére – tűzeset és árvíz sokkal ritkábban történik, mint bűncselekmény. Ebből következően, nem vitatva a többi biztonság-érzetet befolyásoló tényezőnek fontosságát, a bűn- és baleset-megelőzési munkát célszerű előtérbe helyezni, különösen azért, mert ezen a téren – különösen az együttműködések terén - vannak még olyan „fehér foltok”, amelyek létfontosságúak ahhoz, hogy a kerületben a polgárok közbiztonság-érzete javuljon, illetve az optimálishoz közelítsen. 2.1.1. A szituációs bűnmegelőzés és ezek módszerei A szituációs bűnmegelőzés három fő pilléren nyugszik:
a.) Fokozott rendőri jelenlét
2.1.2. A közbiztonság és a kommunikáció a.) a lakossággal, b.) a polgárőrségeken kívül azokkal a társadalmi szervezetekkel, amelyek az ifjúságvédelemmel, a kábítószer-megelőzéssel, a baleset-megelőzéssel, korosztály-rehabilitációval foglalkoznak. c.) az alsó- felső- és középfokú oktatási intézményekkel, d.) a vállalkozókkal, e.) a pénzintézetekkel, f.) a szállodákkal, idegenforgalmi irodákkal, g.) a biztonsági és biztonságtechnikai cégekkel, h.) a helyi és országos elektronikus és írott sajtóval. 2.1.2.1. A lakossággal történő kommunikáció és együttműködés
Abból kiindulva, hogy a bűnmegelőzés eredményessége, ezáltal a közbiztonság minősége alapvetően a lakosságon múlik, folyamatosan tájékoztatni kell a kerület bűnügyi és közbiztonsági helyzetéről. Ennek érdekében: - lehetőség szerint részt kell venni a társasházak közgyűlésein, ahol tájékoztatni kell a polgárokat az adott környék közbiztonságáról, közlekedési helyzetéről, népszerűsíteni kell a SZEM-et, valamint a különböző vagyonvédelmi rendszereket. (Nem cégszinten. Csak módszerben!) Az áldozattá válás megelőzésének érdekében fel kell hívni a lakók figyelmét a helyes magatartásformákra. És nem utolsó sorban ismertetni kell a rendőrség eredményeit is. 2.1.2.2. A társadalmi szervezetekkel történő kommunikáció és együttműködés A kerületben számos olyan társadalmi szervezet működik, amelyek – bár nem kifejezetten a bűn megelőzését és a közbiztonság megszilárdítását tűzték ki célul, de tevékenységük szorosan kapcsolódik hozzá. Ezek a szervezetek sokat segíthetnek az önkormányzat, a rendőrség és a polgárőrség nevével fémjelzett közbiztonsági és bűnmegelőzési programjának végrehajtásában. A közös információcsere, a közös, pl.: felvilágosító munka, részint szakmailag erősíti mindkét fél munkáját, részint tehermentesítheti is egymást. 2.1.2.3. Az önkormányzat kommunikációs és együttműködési feladata
Az önkormányzatnak általában, de a bűnmegelőzési munka érdekében kiemelten kell együttműködnie a rendőrséggel, illetve a rendőrség egyes szakágazataival és a polgárőrséggel, az önkormányzat által meghatározott feladatok végrehajtásának érdekében. A bűnmegelőzési munka egyik legfőbb célja a bűnözők „utánpótlási vonalainak szűkítése”, ennek legjobb módszere a gyermek- és ifjúságvédelem. Ahhoz, hogy ez nagyobb hatásfokkal tudjon működni, elengedhetetlen a célcsoportok helyének, megoszlásának, valamint veszélyeztetettségi fokának meghatározása. Ezért szükséges a Családsegítő Szolgálat, a Gyámügyi Iroda, és az oktatási ügyekkel foglalkozó iroda együttműködése egymással és a rendőrséggel, továbbá a polgárőrséggel, valamint a megelőzésbe bevonható egyéb szervezetekkel. (Alapítványok, segélyszervezetek, korosztályos rehabilitációs szervezetek, egyházak.) Az együttműködés lényege, az információcsere, valamint a cselekvési programok összehangolása. (Jelenleg pl.: az iskolai gyermekvédelmi felelősi intézmény nem igazán hatékony) A közbiztonság-érzet szintén nem elhanyagolható összetevője a közlekedés helyzete és állapota. Fontos tehát együttműködni a rendőrség közlekedési szakszolgálatával. A közös gondolkodás pontosabban tárná fel a kerület közlekedés-biztonsági helyzetét, segítséget nyújthatna a kerület közlekedés-szervezésének optimalizációjához. Célszerű bűnmegelőzési-és közbiztonsági szolgáltató és információs központot is üzemeltetni. 2.1.2.4. Az alsó-, felső- és középfokú oktatási intézményekkel történő kommunikáció és együttműködés Nélkülözhetetlen elem az iskolákkal történő folyamatos párbeszéd, valamint az iskolák rendszeres látogatása, a fiatalokkal történő eszmecsere és rendszeres a találkozások. Elengedhetetlen a rendszeres információcsere az önkormányzat és a rendőrség bűnmegelőzési szakemberei és a pedagógusok – kiemelten a gyermekvédelmi felelősök – között. Az általános iskolák mellett fontos a középiskolákkal is többet foglalkozni, részint, mert a trend azt mutatja, hogy a középiskolás korosztályból kerülnek ki a fiatal bűnelkövetők, és náluk vetődik fel leginkább a kábítószerveszély is, részint a rendőri pályára irányítást is ebben a korosztályban érdemes végezni. 2.1.2.5. A vállalkozókkal történő kommunikáció és együttműködés A kerületi vállalkozókkal kialakítandó kapcsolatnak igen hasznos eredménye lehet. A vállalkozók érdeke, hogy olyan helyen dolgozhassanak, ahol vállalkozásuk biztonságosan működik, alkalmazottai biztonságban érzik magukat. A kerület vállalkozói joggal várják el ezt a biztonságot. Ennek érdekében akár anyagilag, akár technikailag is támogatnák a munkánkat. Ezen felül a – különösen a külföldieket foglalkoztató - vállalkozók fontos és használható információkkal tudnak szolgálni. Érdemes egy évben legalább egyszer „Vállalkozói fórumot” szervezni, különösen az építőipari és útépítési, valamint a hírközlés-telepítési vállalkozók körében. 2.1.2.6. A pénzintézetekkel történő kommunikáció és együttműködés A pénzintézetek biztonsági szolgálatainak figyelmét fel kell hívni az új elkövetési módszerekre, a videó-rögzítés helyes alkalmazására. Évente egyszer konferenciát kellene szervezni ezekben a biztonságtechnikai témákban. 2.1.2.7. A szállodákkal, idegenforgalmi irodákkal történő kommunikáció és együttműködés Az elmúlt évek egyik legnagyobb problémája volt, hogy megnövekedtek a szállodákban és a szállodák parkolóiban elkövetett bűncselekmények. Általában ezek a cselekmények megelőzhetők lennének, ha a szállodai biztonsági rendszerek az elvárásoknak megfelelően működnének. Ezért lenne szükség, arra hogy a szállodák biztonsági szakembereivel konzultáljunk a helyes és célravezető biztonsági intézkedések megtételéről, a technikai eszközök helyes használatáról. 2.1.2.8. A biztonsági és biztonságtechnikai cégekkel történő kommunikáció és együttműködés Törekedni kell arra, hogy tanácsadásaink alkalmával minél színesebb palettát tudjunk a polgárok részére nyújtani, ezért minél több ilyen céggel érdemes felvenni a kapcsolatot. De csak a szakmailag és „bűnügyileg” ellenőrzött cégek lehessenek partnereink. (Csak a MABISZ minősítés ne legyen elég) 2.1.2.9. A helyi elektronikus és írott sajtóval történő kommunikáció és együttműködés Talán a legfontosabb, hogy a sajtóval jó, kiegyensúlyozott és napi kapcsolatot alakítsunk ki. A felmérések azt bizonyítják, hogy a hozzáférési lehetőséggel rendelkezők jelentős hányada nézi a helyi televíziók adásait, és a település minden lakójához eljut az esetlegesen megjelenő önkormányzati újság is. Az adott önkormányzat e három sajtóorgánumon keresztül tudja eljuttatni lényeges információit, bűnmegelőzési tanácsait a kerület polgáraihoz. Ki kell használni az Internet adta lehetőségeket. Érdemes települési honlapot is fejleszteni. Indítani kell egy „Megelőzési oldalt, amely tartalmazza a rendőrség, a polgárőrség megelőzési híreit, módszereket, és egy nyílt fórumot is.
|